RPH - Contoh
RANCANGAN PENGAJARAN
HARIAN KSSR TAHUN 3 SK TAMU DARAT 2015
Mata Pelajaran : Bahasa Melayu
Tarikh : 1 APRIL 2015
Tahun : 3
Bil.Murid : 34 orang
Masa : 8.45 pagi – 9.45 pagi
Tema : Perpaduan
Tajuk : Suasana Perayaan
Standard Kandungan
: 1.5 Bercerita dan menceritakan
sesuatu perkara
semula dengan tepat dengan menggunakan sebutan
yang jelas
dan intonasi yang betul
Standard Pembelajaran : 1.5.1 Bercerita tentang sesuatu perkara
dengan tepat,
sebutan yang jelas dan intonasi yang betul
menggunakan ayat tunggal
dan ayat majmuk dengan
betul
Objektif Pembelajaran : Pada akhir proses pengajaran dan
pembelajaran ini,
murid
berupaya:.
i)
Bercerita
mengenai situasi dengan betul.
ii)
Menyampaikanperkara
yang didengardenganbetul.
Kemahiran Bahasa : Kemahiran mendengar, kemahiran
bertutur, kemahiran
membaca, kemahiran menulis
Sistem Bahasa : Kosa KPengisian Kurikulum :
i)
Ilmu : Pendidikan Moral, Muzik
ii)
Nilai
murni : Hormat - menghormati, prihatin, disiplin.
iii)
Patriotisme dan Kewarganegaraan: Cinta dan taat akan negara
Kepelbagaian
Kaedah dan Teknik:
i)
Kemahiran
Berfikir : Menyelesaikan masalah, menaakul, mengecam
ii)
Kecerdasan
Pelbagai :Verbal-linguistik,
interpersonal, intrapersonal kinestatik, visual, muzik
iii)
Belajar
Cara Belajar : Memproses
maklumat mengenai sambutan
perayaan kaum majoriti
di Malaysia.
iv)
Pembelajaran
kontekstual : Menghubung kait dengan sambutan
perayaan masing-masing.
Media
: Komputer riba, pembesar suara, LCD, lembaran
petikan “Sambutan Perayaan Upin dan Ipin”,
soalan bergambar
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran
Dan Pembelajaran
|
Catatan
|
Lagu:
- Hari Raya Aidilfitri
- Tahun Baru Cina
- Hari Deepavali
|
Set Induksi (+/- 5 minit)
1.
Murid
diperdengarkan dengan 3 buah lagu perayaan.
2.
Murid
menyanyi bersama iringan lagu dan diminta untuk meneka jenis lagu yang
3.
Murid
diminta untuk meneka jenis lagu yang diperdengarkan mengikut perayaan kaum
maisng – masing.
4.
Murid
bersoal jawab dengan guru mengenai lagu yang telah diperdengarkan.
5.
Guru
menyatakan tajuk pengajaran dengan ringkas
|
BBB:
-komputer riba
-pembesar suara
- lagu
Teknik:
-soaljawab
-perbincangan
TKP:
-visual
-verbal
-muzik
-interpersonal
BCB:
-kemahiran mendengar
-kemahiran bertutur
|
Petikan
dialog:
“Suasana Perayaan Upin dan Ipin”
(Rujuk
Lampiran 1)
Kosa kata cadangan:
-menghulurkan
-dodol
-mengunjungi
-menghidangkan
|
Langkah 1 (+/- 15 minit)
1.
Murid
– murid mendapat edaran petikan
“Suasana Perayaan Upin dan Ipin” daripada guru.
2.
Murid-murid
diminta membaca petikan secara mentalis.
3.
Guru
memlilih beberapa orang murid untuk membaca petikan secara mekanis.
4.
Murid-murid
membacakan petikan mengikut kumpulan.
5.
Murid
– murid berbincang dengan guru tentang isi petikan tersebut.
6.
Murid
bertanya kepada guru tentang kosa kata yang tidak difahami.
7.
Murid
bersoal jawab secara lisan dengan guru berdasarkan petikan.
8.
Murid
dipilih oleh guru berdasarkan cabutan beracun dan murid yang dapat menjawab
soalan mendapat ganjaran.
9.
Murid
mendengar rumusan nilai murni yang terdapat dalam aktiviti ini.
|
BBB:
-petikan
Teknik:
-perbincangan
-sumbang saran
TKP:
-verbal
-intrapersonal
-interpersonal
-kinestetik
BCB:
-k.mendengar
-k.bertutur
-k.membaca
Nilai:
-Keberanian
-Hormat-menghormati
-Prihatin
|
Aktiviti:
“JomReka”
(Rujuk LAMPIRAN 2)
|
Langkah 2 ( +/- 20 minit)
1.
Murid
menerima lembaran bergambar daripada guru.
2.
Murid
dikehendaki membaca soalan secara senyap.
3.
Murid
mendengar penerangan daripada guru,
4.
Murid
diminta membina sebuah cerita yang sesuai berdasarkan gambar.
5.
Murid
diminta menggunakan ayat tunggal atau ayat majmuk yang sesuai.
6.
Muri
diminta berbincang dalam kumpulan.
7.
Murid
dibimbing menggunakan kata hubung.
8.
Beberapa
murid dipilih untuk membacakan cerita yang direka di hadapan kelas.
9.
Murid
mendengar rumusan yang dibuat oleh guru tentang ayat – ayat yang telah
dibuat.
|
BBB:
-
Lembaran
bergambar
KB:
-menaakul
Teknik:
-penerangan
-perbincangan
TKP:
-visual
-interpersonal
-intrapersonal
-verbal
BCB:
-kemahiran bertutur
-kemahiran mendengar
-kemahiran menulis
Nilai:
-Prihatin
-Kerjasama
|
Aktiviti:
“Siapa Peka”
(Rujuk Lampiran 3)
|
Langkah 3 (+/- 15 minit)
1.
Murid
diminta untuk menghantar wakil dari setiap kumpulan untuk mencabut kad
tugasan.
2.
Wakil
murid membaca dengan teliti kad tugasan tersebut dan membisikkan ayat yang
dipilih kepada ahli kumpulan mengikut urutan.
3.
Ahli
kumpulan yang terakhir diminta ke hadapan kelas untuk menuturkan semula apa
yang didengarnya.
4.
Kumpulan
yang berjaya menuturkan semula ayat yang dipilih dengan tepat atau hampi
tepat akan dikira sebagai pemenang.
5.
Aktiviti
diulangi untuk ayat yang kedua.
6.
Murid
mendengar rumusan daripada guru.
|
BBB:
-kad tugasan
TKP:
-interpersonal
-intrapersonal
-verbal
-kinestatik
KB:
-mengecam
BCB:
-k.mendengar
-k.bertutur
|
Rumusan isi pelajaran.
Kognitif:
-Aktiviti memupuk keharmonian
-Cara menghormati perayaan kaum
lain
Sosial:
-Menyebut “Selamat hari raya”
beramai-ramai.”
|
Penutup
(+/ - 5 minit)
1.
Murid
bersoal jawab dengan guru tentang sambutan perayaan pelbagai kaum.
2.
Murid
dikehendaki memberikan contoh aktiviti
yang mengeratkan hubungan antara kaum,
3.
Murid
diminta untuk menyatakan nilai – nilai murni yang diperoleh dalam sesi
pengajaran dan pembelajaran
4.
Murid
bersama guru sama – sama menyanyikan lagu Hari Raya.
|
BBB:
-komputerriba
-pembesarsuara
-LCD
TKP:
-muzik
KB:
-merumus
Nilaimurni:
-perihatin
-bekerjasama
-tanggungjawab
-hormat-menghormati
|
REFLEKSI
Segala pujian
dan syukur saya ke hadirat Yang Maha Esa, kerana dengan limpah kurniaNya saya
dapatlah menyiapkan tugasan Seni dalam Pendidikan (WAJ3073) ini walaupun
dibatasi masa yang terhad lantaran kesibukan tugas seharian dan tugasan
disekolah.Pada mulanya, apabila menerima tugasan bagi subjek WAJ3073 Seni dalam
Pendidikan,saya berasakan tugasan ini amat payah dan sukar untuk dilaksanakan
memandangkan ini adalah subjek baru bagi kami semua pada semester 7 ini.Saya
berasa begitu bimbang dan tercabar untuk menyiapkan tugasan ini kerana
pengetahuan sedia ada saya tentang seni dalam pendidikan amat sedikit dan
terhad.Namun dengan bantuan dan perbincangan pensyarah, rakan - rakan
sepengajian dan rakan-rakan guru disekolah,maka sedikit ilmu pengetahuan
mengenai seni dalam pendidikan dapat saya fahami dan saya meneruskan tugasan
ini walaupun terdapat masalah kekangan waktu.
Cabaran dan
halangan ini tidak mematahkan semangat saya untuk cuba menghasilkan tugasan
yang terbaik untuk saya, bermula dengan membuat nota-nota yang berkaitan dan
seterusnya membuat RPH untuk seni dalam pendidikan,berbincang dengan kumpulan
untuk perlaksanaan persembahan kumpulan dan seterusnya menyiapkan bahan bantu
mengajar untuk RPH(rancangan pengajaran Harian) untuk kumpulan.Di sini saya
dapat merasakan betapa pentingnya kerja sama dalam kumpulan untuk menyiapkan
sesuatu dalam kumpulan.
Bagi menyiapkan
sesuatu kerja dalam kumpulan dan menyiapkan kerja untuk individu bukanlah
sesuatu yang mudah,kerana jarak yang jauh antara satu sama lain dalam kumpulan
dan susah untuk berhubungan melalui internet,namun berkat kerjasama yang kuat
dapat juga kami menyiapkan kerja untuk individu dan kumpulan.Segala Ilmu yang
saya perolehi ini terutamanya membuat alat bantu mengajar dapat membantu saya
dalam pengajaran dan pembelajaran yang berkualiti di peringkat sekolah atau
peringkat yang lebih tinggi pada masa akan datang.Komunikasi antara rakan
kumpulan amat lah penting untuk menyiapkan satu kerja berkumpulan.Dapatan saya
daripada tugasan ini adalah,seni dalam pendidikan merupakan salah satu cabang
ilmu yang dipelajari dalam penyelidikan dan amat menyoronokkan untuk diajar
dalam kelas.Oleh itu,ilmu baharu ini sangat membantu saya untuk memantapkan
lagi ilmu dalam bidang bahasa Melayu yang sepatutnya ada dalam diri saya
sebagai seorang guru yang mengajar dalam
bahasa Melayu.
Secara amnya,
tugasan ini bukan sekadar memenuhi peruntukan yang disenaraikan untuk
pemarkahan sahaja,namun ia memberi kekuatan dan pengetahuan yang lebih meluas
mengenai ilmu seni dalam pendidikan bahasa Melayu.Sebagaimana yang kita ketahui
seni merupakan bidang kajian yang luas maknanya.Bidang kajian tentang seni
dalam pendidikan bahasa Melayu merupakan sesuatu yang menarik untuk dikaji.
Berbagai maklumat dan input yang berguna dapat saya perolehi melalui tugasan
yang diberikan ini.Sebagai seorang pendidik,ianya amat penting dan berguna
sekali dalam proses pengajaran dan pembelajaran yang berkesan.Sebagai
guru,tugasan ini akan saya jadikan sebagai panduan untuk meningkatkan lagi
proses pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu dibilik darjah semasa proses
pengajaran dan pembelajaran.
Di kesempatan
ini juga saya ingin merakamkan jutaan terima kasih dan setinggi-tinggi penghargaan
kepada Encik Ahmad Shobry Mohd.Noor, yang telah banyak membantu kami (pelatih
ipg ppg bmm3) dalam memberi tunjuk ajar dalam menyiapkan tugasan ini.Begitu
juga dengan rakan seperjuangan yang tidak lokek berkongsi ilmu sehinggalah
tugasan ini dapat disiapkan.Kepada suami saya dan keluarga juga,terima kasih
kerana sentiasa bersabar dengan saya sehingga tugasan ini saya siapkan Akhir
kata ,dalam menyiapkan tugasan ini,saya berharap agar hasil kajian tugasan ini
dapat menepati kehendak dan piawaian yang ditetapkan oleh pihak tuan.
Sekian,terima kasih.
Ulasan
Catat Ulasan