Gangguan emosi pelajar dan Cabaran guru 2020







Penulisan Ilmiah ~ Gangguan emosi kanak kanak~
Gangguan emosi boleh ditakrifkan sebagi satu situasi yang menunjukkan satu atau lebih perwatakan oleh murid.Menurut kamus dewan (2007) pula,emosi bermaksud perasaan jiwa yang kuat seperti sedih,gembira,takut dan sebagainya.Gangguan emosi boleh berlaku kepada seseorang apabila:-
-       Mengalai emosi tertentu seperti depresi.
-       Tidak mampu menunjukkan kasih saying,marah dan penolakan.
Seterusnya gangguan emosi juga dapat ditakrifkan sebagai kelakuan menunjukkan ciri suka menyendiri dan tidak stabil.
            Antara gangguan personality yang berlaku ialah antisosial.Ketidakmampuan untuk belajar yang tidak dapat dijelaskan oleh faktor – faktor intelektual,kesihatan juga menjadi definisi kepada gangguan emosi boleh dikatakan bahawa gangguan yang diterima oleh seseorang murid yang menyebabkan emosi murid tersebut tidak stabil.Gangguan emosi seperti ini menimbulkan pelbagai tekanan dan kesan terhadap kehidupan seseorang murid.Gangguan emosi adalah satu perkara yang amat serius pada usia persekolahan.Mereka yang mengalami perkara seperti ini akan terdedah kepada masalah stress yang serius dan boleh menyebabkan stress kepada murid – murid.
Ø  Punca gangguan emosi terhadap murid
Menurut Terri Mauro (2004),banyak faktor  yang berkait rapat dengan gangguan emosi.Antara punca berlakunya gangguan emosi dalam kalangan murid ialah:-
o   Persekitaran sekolah
o   Peristiwa dalam keluarga
o   Pengaruh keluarga
o   Pengaruh rakan sebaya
o   Tindakan guru dan lain lain lagi
Gangguan emosi dalam kalangan murid berpunca dari persekitaran sekolah yang tidak kondusif,contohnya masalah kesesakan kelas boleh membuat murid cenderung  melakukan kesalahan disiplin.Menurut pendapat Ketua Jabatan Pendidikan Kaunseling dan Psikologi Kaunseling,Falkuti Pengajian Pendidikan Universiti Putera Malaysia(UPM),Prof Madya Dr.Rosnani Abdul Kadir,kecenderungan kearah melakukan perlakuan negative wujud kerana rangsanagan pengaruh sekeliling mereka.Ini bermaksud bahawa murid mungkin boleh melakukan kesalahan akibat daripada suasana persekitaran yang tidak kondusif dan mengganggu emosi mereka.Keadaan bilik darjah  yang sesak dan padat menyebabkan situasi tidak selesa kepada proses pengajaran dan pembelajaran,secara langsung akan menyebabkan gangguan semasa belajar bagi murid yang ingin belajar.
Peristiwa dalam keluarga juga menjadi punca murid mengalami gangguan emosi.Selalunya peristiwa dalam keluarga melibatkan perubahan yang besar dan penyesuaian dalam kehidupan murid.Contohnya keluarga murid mengalami keretakan keluarga,penceraian,kemalangan,kematian,muflis atau mempunyai krisis kewangan.Keadaan seperti ini akan menggangu gangguan emosi murid dan tidak stabil.Pengaruh keluarga seperti ini menjadi punca kepada keadaan murid yang tidak stabil.
Selain dari itu,pengaruh rakan sebaya juga mempunyai peranan yang besar terhadap punca gangguan emosi.Contohnya murid yang merasa tidak diterima oleh kawan kawan,merasa rendah diri,tidak popular dan tidak yakin terhadap diri sendiri.Murid seperti ini akanmenjauhkan diri dari rakan sebaya dan besar kemungkinan akan menunjukan sikap agresif dan terlalu mendesak sehingga menyebabkan perasaan murid terganggu  dan stress.
Ø  Kesan gangguan emosi
Seperti yang dinyatakan oleh  Hans Selye (1956) dalam bukunya The stress of life “No one can live without experiencing some degree of stress at all”.Tidak ada seorang pun manusia yang dapat mengelakkan diri dari tekanan.Tekanan boleh membawa kesan positif bagi sesetengah individu kerana ia boleh mendorong seseorang untuk memperbaiki pencapaian diri,menghadapi cabaran dan membuat penyesuaian dengan corak kehidupan yang sentiasa berubah (Iohnson,1997).
Sebaliknya, tekanan yang tidak dapat dikawal  oleh individu yang mengalaminya mungkin mendatangkan kesan yang negatif.Terdapat sesetengah murid melakukan cara yang tidak sihat untuk mengatasi gangguan tekanan emosi yang akhirnya mendatangkan kesan negatif terhadap diri murid – murid  sendiri seperti pengambilan dadah dan alcohol,tidur atau makan secara berlebihan atau menahan lapar.
Ada pengkaji pengkaji lalu yang berpendapat bahawa,tekanan yang dialami oleh pelajar mempunyai kaitan dengan penghargaan kendiri yang rendah(Arora,Kurnani dan Enright,1988: Youngs,Rathge,Mullis dan Mullis,1990),Lokus kawalan yang lemah (Cole dan Sapp(1988) Kemurungan (Toler dan Murphy,1985),Tingkah laku delinkuean.Penemuan yang diperolehi oleh para pengkaji ini membuktikan bahawa tekanan yang tidak stabil dan tidak terkawal boleh mendatangkan implikasi yang negative kepada pelajar yang mengalaminya.Justeru,identifakasi awal kepada symptom yang menunjukkan seseorang mengalami gangguan tidur.Pelajar tersebut tidak dapat tidur dengan betul dan ini menyebabkan matanya merah dan selalu berair dan pelajar itu mungkin kelihatan seperti keletihan dan selalu  haus.
Kesan seterusnya ialah pelajar sebegini akan menunjukkan rasa tidak gembira terhadap pencapaian diri.Walaupun mereka telah menunjukkan pencapaian yang cemerlang di akademik atau pun kokurikulum tetapi dirinya sendiri tidak akan menghayati dan menghargai pencapaian tersebut.
Pelajar yang mengalai gangguan emosi juga mengalami tekanan emosi yang akan mengamali keletihan yang melampau dan kurang bertenaga,menunjukkan tingkah laku gelisah seperti mata berkelip kelip dan mengeleng gelengkan kepala,sakit perut atau sakit kepala pada setiap hari atau setiap minggu,pelajar juga menunjukkan tingkahlaku seperti agresif,tidak bermaya membuat keputusan dan hilang sifat jenaka dan ramah.
Apabila salah satu perkara seperti yang dinyatakan seperti diatas,berlaku kepada pelajar,ini menunjukkan bahawa individu tersebut berkemungkinan mengalami tekanan.Pelajar mungkin sedar atau tidak sedar bahawa mereka sedang mengalami gangguan emosi.
Pengenalpastian kesan kesan yang dinyatakan diatas dapat memudahkan golongan ibubapa dan keluarga membantu pelajar untuk mendapat bantuan awal sebelum terlambat.
Ø  Langkah untuk mengatasi
1.Pihak sekolah atau ibubapa pelajar hendakkan mengamalkan sikap kepimpinan yang demokratik,seperti mengujudkan interaksi dua hala dan membawa suasana sosio-emosi yang sihat,mesra dan harmonis.Sifat kepimpinan demokratik akan mendorong pelajar untuk berinteraksi antara satu dengan lain dan boleh melibatkan diri secara aktif dalam persatuan dan kumpulan.
2.Mengelola banyak aktiviti kumpulan atau riadah.Aktiviti kumpulan memberi banyak peluang kepada murid murid untuk berinteraksi antara sesame pelajar dan guru.Guru boleh membantu murid mempelajari cara untuk merancang dan mengurus sesuatu aktiviti kumpulan dan membolehkan banyak murid dapat menyertai dan menjalani aktiviti kumpulan seperti aktiviti pemulihan,lakonan,pertandingan nyanyian atau kerja projek.Aktiviti seperti ini juga secara langsung dapat menggalak pelajar untuk mengambil bahagian,mengetahui dan mengasah bakat pelajar yang terpendam dalam diri mereka.
3.Menggunakan percakapan yang baik.Seperti yang dihuraikan oleh Flanders,percakap seorang guru yang boleh mengujudkan interaki dengan pelajar adalah diklasifakasikan dibawah kategori pengaruh tidak langsung.Ini bermaksud bahawa untuk mengujudkan interaksi dua hala,selain menggunakan kaedah menyoal,percakapan guru harus boleh menggalakan murid mengemjukakan pendapat atau memberi tindak balas mereka.Contohnya,guru boleh menggunakan pendapat atau memberi tindak balas mereka.
4.Guru membantu murid bermasalah.Guru hendaklah berfungsi sebagai guru kaunseling untuk membantu murid menghadapi masalah mereka seperti takut,runsing,pendiam,pemalu dan sebagainya.Dalam kes seperti ini guru harus lah peka dan dapat mendorong murid untuk merasakan diri mereka diterima oleh murid murid yang normal dan membimbing murid tersebut supaya merasa tidak disingkirkan dalam kumpulan.
5.Peranan Unit Bimbingan dan Kaunseling.Pihak sekolah Unit Bimbingan dan Kaunseling sekolah boleh menganjurkan program yang membentuk pendidikan sebagai tindakan sokongan bagi murid yang bermasalah.Program ini bertujuan membantu mereka yang mempunyai masalah gangguan emosinuntuk meningkatkan pencapaian akademik,membangun kemahiran social dan meningkatkan kemahiran dalam mengawal tingkah laku dan meningkatkan konsep kendiri murid.

            Langkah –langkah diatas adalah langkah – langkah yang paling berkesan kepada murid yang gagal menguruskan emosi,mereka dengan berkesannya.Langkah – langkah di atas ini akan membantu seseorang individu yang mengalami gangguan emosi untuk menguruskan emosinya dengan lebih berkesan secara berpatutan dengan kebijaksanaan menggunakan kecerdasan emosinya.


ISU DAN CABARAN  UTAMA GURU  DALAM  MEREALISASIKAN TRANSFORMASI KURIKULUM PERSEKOLAHAN 2020

Transformasi dalam bidang kurikulum persekolahan sering menjadi polemik dan diberi perhatian khusus oleh pentadbir pendidikan. Dalam menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara maju menjelang tahun 2020, kerajaan melalui Kementerian Pendidikan sentiasa merangka, merancang dan melakukan penambahbaikan sistem pendidikan di Malaysia. Antara langkah yang diambil termasuklah memperkenalkan Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP,2006-2010) dan yang terkini Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025. Transformasi pendidikan ini bermatlamat melengkapkan setiap murid di negara ini dengan segala kemahiran baharu yang diperlukan oleh mereka untuk merebut peluang dan cabaran abad ke 21 (Muhyidin 2013, dalam Pelan Pembangunan Pendidikan 2013-2025).
Proses transformasi ini bukanlah mudah kerana ianya melibatkan ramai pihak khususnya warga pendidik di sekolah yang menjadi agen transformasi bagi setiap perubahan yang dirancang oleh pihak pentadbir pendidikan. Justeru, terdapat pelbagai cabaran yang perlu dihadapi dalam merealisasikan transformasi tersebut. Cabaran yang paling utama dihadapi ialah dari aspek kesediaan guru dari segi sikap dan pemikiran mereka untuk menerima dan melaksanakan transformasi dengan penuh dedikasi dan kesungguhan. Sudah pastinya terdapat segelintir guru mempunyai pemikiran dan sikap negatif terhadap transformasi ini. Hal ini sedikit sebanyak menyukarkan dasar baru ini dijalankan kerana komitmen daripada guru-guru amat penting bagi memastikan usaha-usaha ini dapat dijalankan dengan sepenuhnya. Lebih membimbangkan apabila terdapat juga percanggahan pendapat dan perdebatan daripada sesetengah guru terutamanya mereka yang telah lama berkhidmat menolak dasar ini dengan pelbagai alasan.
Dalam menghadapi cabaran tersebut seringkali wujudnya pelbagai isu berkaitan dengan proses transformasi yang ingin dilakukan. Isu yang timbul ini adakalanya melibatkan aspek kekangan masa, ruang, sikap guru dan sebagainya.
Isu yang paling hangat diperkatakan menurut pandanagn saya ialah isu bebanan tugas yang menjadi topik perbualan hangat bukan saja di kalangan guru tetapi juga masyarakat sekitar apabila mereka dibebankan atau diberikan pelbagai arahan yang perlu dilaksanakan di sekolah terutamanya dalam proses transformasi kurikulum pada hari ini.
Bebanan tugas guru ibarat isu yang tiada kesudahannya. Walaupun ada segelintir pihak yang menyatakan bahawa gaji yang diperoleh oleh guru adalah lumayan, kita perlu melihat dan menilai kerja yang dilaksanakan itu adalah berbaloi atau tidak.
Sistem pendidikan Malaysia yang berpusat menyebabkan kebanyakan dasar dan perancangan digubal pada peringkat kementerian dan diturunkan ke sekolah. Dalam konteks pendidikan di Malaysia, kebanyakan pentadbir atau guru tidak mempunyai pilihan melainkan terpaksa akur dengan dasar pendidikan yang ditetapkan. Walaupun pada hakikatnya keupayaan setiap sekolah adalah berbeza namun sistem yang digunakan ini menyebabkan semua sekolah di Malaysia perlu akur dan mengikuti satu sistem, prosedur dan pendekatan yang seragam dan tidak mengambil kira kemampuan, keupayaan khusus dan potensi untuk sekolah tersebut untuk melaksanakan dasar dan program pendidikan sendiri.
Sebagai contohnya, Pengajaran Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) yang dilaksanakan pada tahun 2003  telah menjadi satu dasar yang wajib dilaksanakan di sekolah. Guru tiada pilihan melainkan datang menghadiri kursus yang dikelolakan selama tiga minggu atau terpaksa mengajar subjek lain. Akhirnya guru yang mempunyai kemahiran bertahun-tahun mengajar mata pelajaran tersebut tidak dapat melaksanakan pengajaran tersebut kerana bermasalah dengan penguasaan bahasa Inggeris.
Bagaimanapun, baharu saja guru yang terlibat dalam program berkenaan berusaha meningkatkan pengetahuan mereka berkenaan program  tersebut, akhirnya ia dimansuhkan dan digantikan dengan dasar Memartabat Bahasa Melayu Memperkasa Bahasa Inggeris (MBMMBI) bagi menggantikan PPSMI. Menurut akhbar Utusan Malaysia bertajuk Perubahan MBMMBI atau kekal PPSMI oleh Tan Sri Alimuddin (2011) menyatakan bahawa antara sebab pemansuhan PPSMI adalah kerana penguasaan pelajar dalam kedua-dua mata pelajaran tersebut semakin merosot jika dibandingkan semasa penggunaannya dalam bahasa Malaysia. Maka, sekali lagi guru-guru yang terlibat terpaksa pula bermula dari awal. Apa yang jelas, banyak masa guru diambil untuk meningkatkan pengetahuan dan kemahiran dalam pelaksanaan sesuatu program berbanding masa untuk melaksanakannya.
Sebagaimana yang telah diketahui, kurikulum persekolahan mengalami perubahan bermula tahun 2011 apabila KBSR telah digantikan dengan KSSR. Kewujudan KSSR di sekolah ada baik dan buruknya. Usaha transformasi ini dinggap baik kerana melalui KSSR pihak KPM berhasrat untuk melahirkan insan yang seimbang, berfikiran kreatif, kritis dan inovatif melalui tunjang-tunjang komunikasi, sains dan teknologi, perkembangan fizikal dan estetika, keterampilan diri,  kemanusiaan dan kerohanian, sikap dan nilai. Namun begitu, Menurut Shafizan Omar (2013) dalam artikel akhbar yang dikeluarkannya menyatakan bahawa sebahagian kumpulan guru berdepan tekanan dalam melaksanakan KSSR berikutan beban kerja yang bertambah, termasuk proses memfailkan laporan KSSR yang menurut mereka, boleh mengurangkan masa untuk mereka bersama murid.
Dalam masa yang sama, guru juga bertanggungjawab terhadap Sistem Analisis Peperiksaan Sekolah (SAPS) yang disediakan oleh KPM yang berfungsi sebagai pusat pengumpul, penyimpan dan menganalisis data peperiksaaan dalaman setiap sekolah di seluruh Malaysia. Guru mata pelajaran dan guru kelas perlu mengisi markah dan data-data murid dalam peperiksaan melalui internet. Saya memetik keluhan daripada seorang guru mengenai sistem ini. Beliau mengatakan bahawa, “sistem SAPS yang kononnya diselenggara oleh pakar IT kementerian ini ibarat meletakkan batu seberat 10 TAN di kepala kami sebagai warga pendidik”. Hal ini menunjukkan bahawa walaupun transformasi ini pada dasarnya berpotensi dalam membentuk satu sistem dalam talian yang akan memberi pelbagai impak positif kepada seluruh masyarakat. Namun dalam masa yang sama kelemahan yang terdapat dalam penyelenggaraan sistem ini menyebabkan guru menghadapi beban tugas yang amat berat di luar keupayaan mereka.





Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

RPH - Contoh

Lagenda batu belah akibat sumpahan (Linopot menjadi Batu)

Kampung Melangkap sebelum dan selepas gempa bumi dan banjir lumpur