BIG
KERTAS KERJA & LAPORAN BINA INSAN
GURU (BIG)
(SEMESTER 5 SIRI 4)
NAMA
PENSYARAH:
1.PUAN DAYANG
MAYANG AWANG ABAS
2.EN.DOTI
ASING
NAMA
PELATIH
NAMA:MESLINAH
YABIS
KOHOT 1:-
PROGRAM PENGSISWAZAHAN GURU(PISMP -PJJ)
(BMM3/SN/ELM)

PENDAHULUAN


Pembinaan
insan guru adalah pembentukan masyarakat dan menjadi kerangka kepada pembentukan
Negara dan bangsa.Proses pembinaan insan guru dilihat dari aspek kesedaran
bahawa profesion keguruan ini adalah mulia.Guru adalah pembina generasi
cemerlang,pembentuk jati diri dan menjadi suri teladan kepada
masyarakat.Justeru,guru harus lah mampu menyesuaikan diri dalam semua keadaan
dan situasi serta mampu menangani cabaran era globalisasi dan sosiolisasi.
Sukatan
pelajaran ini mengandungi 3 tema iaitu:-
- Konsep dan ciri –ciri dalam pembinaan insan guru
- Pembangunan Insan
guru serta peranan
- Tanggungjawab Insan guru
Ketiga tiga tema utama ini
direalisasikan melalui satu program khidmat masyarakat dan diberi pemberatan
sebanyak satu jam kredit.
PENGENALAN
Kanak kanak merupakan modal
insan paling penting kepada Negara.Modal insan ini dapat dibangunkan kepada
tahap optimum melalui penyediaan persekitaran yang selamat dan
kondusif.Sehubungan itu,perlindungan terhadap kanak kanak daripada
pengabaian,penderaan,keganasan dan eksplotasi adalah salah satu aspek penting
dan hendaklah diberi keutamaan.Justeru,dasar perlindungan kanak kanaka mat
perlu pada masa ini bagi mengelakkan setiap agensi,organisasi dan anggota
masyarakat memberi keutamaan kepada perlindungan kanak kanak sebagai
tanggungjawab bersama.
Dasar ini adalah selaras
dengan falsafah konvensyen mengenai Hak Kanak Kanak (CRC) dan Akta Kanak Kanak
2001 yang juga menekankan prinsip perlindungan kepada kanak kanak demi
kepentingan terbaik mereka.Konvensyen mengenai hak kanak kanak (CRC) telah
dibentangkan dalam perhimpunan Pertubuhan Bangsa Bangsa Bersatu (PBB) pada 20
November 1989.
Konvensyen Hak kanak kanak
1989 merupakan satu dokumen yang memberikan perlindungan kepada kanak kanak
dari segi:-
Ø Pengabaian
Ø Penderaan
Ø Eksplotasi
Ø Jaminan Kanak kanak mendapat haknya
MATLAMAT PROGRAM
Program ini berhasrat
mendedahkan pelatih maktab dengan domain pembangunan diri insan guru yang
seimbang,guru dan hubungan dengan kominiti,guru dan akauntibiliti
profesionalisme,aktiviti kemesyarakatan,jenis khidmat kemsayarakatan,khidmat
pendidik kepada komuniti,berakauntabiliti,amanah,kreativiti dan inovatif.
OBJEKTIF PROGRAM
Selepas
mengikuti Program Bina Insan Guru,para peserta dapat:-
1
Mengenalpasti isu isu dan cabaran semasa.
2
Menghuraikan dengan contoh tentang integrasi nasional.
3
Menerangkan peranan guru dalam menengani gejala social.
4.Menerangkan
pendemokrasian pendidikan.
5.Menghuraikan
faedah,kesan dan cabaran globalisasi dalam pendidikan
6.Merancang,melaksana,memimpin
program,bekerjasama dan mengambil peranan secara aktif dan berkumpulan.
MAKLUMAT PROGRAM
- Nama program :Ceramah ( Guru dan Cabaran semasa )
1.Akta kanak kanak
2001
2.(
Standard Guru Malaysia )Profession dan Perjawatan
- Tarikh program:26 september 2014
- Tempat program: Dewan HONE IPG Kampus Kent Tuaran
- Jumlah peserta: Semua guru-guru PISMP –PJJ Kohot 1
JADUAL PROGRAM
Tarikh:
26 September 2014
8.00
pagi :Berkumpul,menulis kehadiran dan
taklimat ringkas
(Dewan Hone,IPG Kampus Kent)
8.30
pagi:Pembahagian Kumpulan dan tugas
9.00
pagi:Sarapan pagi
10.00
pagi:Ceramah 1 – Akta Kanak kanak 2001
12.30
petang:Makan tengah hari
2.00
petang: Ceramah 2 – Profession dan Perjawatan
4.00
petang:Balik ke rumah masing masing.
JAWATANKUASA PELAKSANA
Ketua
Program : Mentor Unit Bm3
( En.Madlaim )
Naib
Pengerusi
: Ketua Unit BM3
(
En.Omar )
Penyelaras
Program :Pen Ketua Unit BM3
(
Pn.Dayang Limah)
Setiausaha
: Pn. Meslinah Yabis
Penolong
Setiausaha : Pn Milian Lantukan
Bendahari
: Pn Azlinah
Ahli Jawatankuasa :
Dokumentasi
1. En.Peter
David
2. En.
Goerge
3. En.
Salmun Asumbon
4. Pn.
Noraini Aani
PERALATAN
1.En.Abdul
Amit
2.En.Mohd.Bakri
MAKANAN
1.Pn
Norain
2.Pn.Rosliah
3.Pn.Normah
Sentaim
PELAKSANAAN
1.En.Abdul
Suhul
2.En.Matali
KEBAJIKAN
1.Pn.Dahliya
Malaik
2.Pn.Justina
Kunsir
SIARYA
1.Cik
Nursah Arifin
2.Pn.Dairy
Gurid
3.Pn.Noraina
ANGGARAN KOS PERBELANJAAN PROGRAM
(
Makanan dan minuman )
RM
15.00 x 150 = RM 2250.00
(
Peruntukan dari pihak IPG Kampus Kent )
Bil.Waktu
makan harga / harga untuk seorang
=150
orang
*Sarapan
pagi
Rm.5.00
x 150 = Rm 750
*Minum
petang
Rm
3.00 x 150 = Rm 450
*makan
Tengah hari
Rm
7.00 x 150 = Rm 1050
Jumlah
keseluruhan : Rm 2250.00
*Pembekal
makan adalah dari kantin IPG
PENUTUP
Melalui
program ini diharapkan semua guru pelatih dpat menimba ilmu sebanyak yang
mungkin dan menjadikan pengetahuan yang di timba ini sebagai seorang guru yang
Berjaya pada masa hadapan.
Sesungguhnya
program seperti ini dapat melahirkan lebih ramai guru yang berkualiti pada masa
hadapan.Semoga program program seperti ini akan dapat merealisasikan hasrat
kerajaan untuk melahirkan guru yang berkualiti demi melahirkan modal insan yang
cemerlang,gemilang dan terbilang pada masa depan.
Disediakan
oleh,
.....................................
Pn.Meslinah
Yabis
Pen.setiausaha
Program
Unit
BM3 –Kohot 1
Disemak
oleh,
.........................................
En.Madlaim
Penyelaras
Program
Pensyarah
IPG Kampus Kent
Di
sahkan oleh
................................................
En.Amidy
Malangob
Unit
HEP
Pensyarah
IPG Kampus Kent

Program
Bina Insan Guru (BIG) adalah hasil gabungan daripada beberapa aktiviti yang
terancang dari segi pengurusan masa, kewangan dan perlu melalui beberapa
peringkat iaitu sebelum program dijalankan, semasa program dijalankan dan
selepas program BIG dijalankan. Proses untuk menjayakan sesuatu program seperti
ini akan mengambil masa dan bermula dari peringkat awal penubuhan jawatankuasa
sehingga kepada mesyuarat post-mortem bagi menilai keberkesanan aktiviti-aktiviti
yang dijalankan.
Peringkat
yang pertama adalah berkaitan dengan segala aktiviti yang dilakukan sebelum
program ini dilaksanakan. Pada peringkat ini, kami telah diberikan taklimat
untuk menyiapkan satu laporan program BIG(dalam bentuk ceramah) yang
disampaikan oleh pensyarah bertanggungjawab dan Ketua Jabatan dari Jabatan Hal
Ehwal Pelajar.Taklimat diberikan adalah mengikut sukatan dan kurikulum yang
telah disediakan oleh pihak Bahagian Pendidikan Guru bagi semester ini.
Selepas
taklimat diberikan, Unit kami telah mengadakan perbincangan bersama mentor kami
untuk menubuhkan jawatankuasa untuk melaksanakan program ceramah ini .
Jawatankuasa yang ditubuhkan melibatkan semua pelatih PISMP-PJJ Unit BM3.
Mesyuarat
pertama telah diadakan yang mana tugas-tugas setiap Ahli Jawatankuasa telah diterangkan oleh
setiausaha. Selepas mendapat taklimat dan penerangan tentang tugasan
masing-masing.Semua AJK kecil telah
bergerak, dimana sebahagian dari AJK
kecil terlibat untuk merancang aktiviti, menentukan tarikh manakala
sebahagian yang lain pula menyediakan alatan dan ada yang menyediakan
bahan-bahan untuk aktiviti program Bagi jawatankuasa induk pula, mereka telah
ditugasan untuk menyiapkan kertas kerja untuk diluluskan oleh pihak pentadbiran
yang mencakupi hal-hal jadual aktiviti, kewangan dan permohonan menggunakan peralatan
IPG seperti PA sistem,dewan dan sebagainya.
Seminggu
sebelum tarikh program, mesyuarat susulan telah diadakan bagi membincangkan
tentang perkembangan setiap ahli jawatankuasa dan melakukan persiapan terakhir.
Peringkat kedua pula merupakan perkara berkaitan dengan aktiviti-aktiviti
semasa program dijalankan dan selepas kertas kerja mendapat kelulusan daripada
bahagian pentadbiran.
DAPATAN DARI CERAMAH 1
( AKTA KANAK KANAK 2001)
Ceramah
ini telah disampaikan oleh Pensyarah Unit Pra-Sekolah iaitu Puan Dayang Mayang
Awang Abas.Dalam ceramah ini telah menyentuh tentang Konvensyen Hak kanak kanak
1989 yang mana merupakan satu dokumen yang memberikan perlindungan kepada kanak
kanak dari segi
·
Pengabaian
·
Penderaan
·
Eksplotasi dan
·
Jaminan Kanak
kanak mendapat haknya
Kenapa
Konvensyen ini perlu?
·
Tidak ada
perundangan di dalam beberapa buah Negara (Banyak Negara tidak menpunyai
struktur perundangan bagi kanak kanak).
·
Menjamin
perkembanagan yang sihat untuk kanak kanak.
·
Kanak kanak lemah
berbandimg orang dewasa.(Kanak kanak mudah terjejas oleh apa juga yang
dilakukan atau tidak dilaku).
·
Kanak kanak tidak
berhak mengundi dan tidak mempunyai pengaruh politik dan ekonomi.
Perkembangan
pelaksanan konvensyen ini akan dipantau oleh
Jawatankuasa Hak kanak kanak Bangsa Bangsa Bersatu,namun begitu
pertubuhan bukan kerajan (NGO) lain dan agensi agensi khusus seperti UNISEF
turut diundang untuk memantau dan mengemukakan pemerhatian dan pandangan
mereka.
Dalam
prinsip prinsip konvensyen ini telah menyatakan bahawa:-
·
Kanak kanak tidak
seharusnya didiskriminasikan.
·
Kanak kanak
mempunyai hak kepada kehidupan dan perkembangan.
·
Kepentingan
terbaik kanak kanak mesti diberi keutamaan.
·
Kanak kanak harus
diberi peluang melibatkan diri secara aktif dalam semua perkara yang menyentuh
kehidupan mereka dan diberi kebebasan menyuarakan pendapat mereka.
Konvensyen
Hak Kanak kanak ini juga telah :-
·
Memperakui bahawa
setiap kanak kanak mempunyai hak dan kebebasan tanpa mengira keturunan,warna
kulit,jantina,bahasa,agama,fahaman politik,kenagaraan,kedudukan
social,kecacatan dan lain lain lagi.
·
Memberikan
penekanan yang khas kepada kanak kanak dan syorkan supaya keluarga memberikan
perlindungan dan bantuan perlu untuk mampu menjalankan tanggungjawab mereka.
·
Memperakui bahawa
personality kanak kanak hendaklah dibangunkan sepenuhnya dan hendaklah berlaku
dalam persekitaran kekeluargaan yang gembira,kasih saying dan persefahaman.
·
Mengingatkan
bahawa kanak kanak itu belum matang dari segi fizikal dan mental,memerlukan
perlindungan dan jagaan khas termasuk perlindungan undang undang yang
sewajarnya.
·
Mengiktiraf bahawa diseluruh dunia terdapat kanak kanak
yang tinggal dalam keadaan yang amat susah dan kanak kanak ini memerlukan
pertimbanagan khas.
·
Menekankan
pentingnya nilai nilai tradisi dan kebudayaan setiap orang bagi perlindungan
dan perkembangan yang harmoni bagi kanak kanak.
Hak
kanak kanak :-
·
Hak kehidupan
·
Hak perlindungan
·
Hak perkembangan
·
Hak penyertaan
Akta
kanak kanak 2001 ( pindaan 2002 ),menyatukan tiga undang undang yang terdahulu
iaitu :-
I.
Akta perlindungan
kanak kanak 1991
II.
Akta perlindungan
wanita dan gadis 1973 dan
III.
Akta Mahkamah
Juvenil
Penggubalan
akta ini adalah usaha untuk memastikan perlindungan dan pemulihan dan
pembangunan diberikan perhatian serius oleh kerajaan bagi menjaga kebajikan dan
kepentingan kanak kanak.
CERAMAH 2
STANDARD GURU MALAYSIA
( PROFESSION DAN PERJAWATAN )
Dalam
era globalisasi,guru perlu menghadapi cabaran semasa dalam proses
pendidikan,antaranya ialah,berkaitan dengan :-
1. Integrasi nasional.
2. Pendemokrasian pendidikan.
3. Tonggak pendidikan.
4. Globalisasi dalam pendidikan.
5. Kepelbagaian budaya.
6. Pengaruh perkembangan teknologi maklumat dan komunikasi,
dan
7. Gejala sosial dalam kalangan pelajar merupakan
antara cabaran yang akan dilalui oleh pihak guru.
Justeru,kerajaan
tidak mengambil mudah dan memandang ringan usaha memperkasakan peranan guru
dengan memberikan latihan,kursus,ceramah dan juga motivasi supaya dapat
memberikan kesan kepada pelajar memalui pengajaran dan pembelajaran di sekolah.
Usaha
mentransfomasikan profession keguruan menjadi profession pilihan sedang
dilaksanakan dengan mengetatkan syarat kemasukan guru mulai 2013 supaya terdiri
daripada kalangan graduan 30 peratus teratas.
Kajian
pada 2011 menunjukan bahawa Malaysia disenaraikan di tempat ke 11 oleh
pertubuhan Pendidikan,Saintifik dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa Bangsa Bersatu
(UNESCO) sebagai Negara paling menarik dari segi perkhidmatan pendidikan.
Sebanyak
11 anjakan utama untuk mentransfomasikan system pendidikan Negara dalam PPPM
dan juga teras dan dasar pembangunan insan mestilah difahami oleh semua
terutama guru sebagai pelaksana dalam pendidikan anak bangsa bagi memperkasa
generasi muda pada masa depan.
·
Melaksanakan
penambahbaikan terhadap system penyampaian pendidikan dan latihan supaya ia
berkualiti dan releven dengan keperluan semasa.
·
Memperkasakan
sekolah kebangsaan sebagai sekolah pilihan utama rakyat Malaysia yang berbilang
kaum bagi meningkatkan perpaduan Negara.
·
Melaksanakan
langkah bagi menrapatkan jurang prestasi antara sekolah luar Bandar dan
Bandar,termasuk mempertingkatkan kualiti pengajaran,prasarana dan kemudahan
serta menampatkan guru berpengalaman disekolah luar Bandar.
·
Membangunkan
university bertaraf antaranbangsa dan memastikan pendidikan dan latihan di
peringkat tertinggi memenuhi keperluan pasaran.
·
Menyediakan lebih
banyak peluang dan akses kepada pendidikan latihan dan pembelajaran sepanjang
hayat yang berkualiti disemua peringkat.
·
Membangunkan
masyarakat inovatif dan kreatif,yang mempunyai pengetahuan keupayaan sains dan
teknologi yang kukuh serta memiliki kemampuan memperoleh dan menggunakan
pengetahuan.
·
Memperkukuhkan
perpaduan nasional dan membangunkan masyarakat yang mempunyai perspektif
progrsif,budaya prestasi tinggi,system nilai nilai murni serta menghargai
tradisi dan warisan.
·
Memperluaskan dan
mengemaskan forum perbincangan dan perundangan antara kerajaan,sector
swasta,ibubapa dan masyarakat dalam pembangunan modal insan.
Oleh
itu pihak kerajaan sebagai badan perancang utama menyediakan bajet dan
peruntukan untuk membangunkan modal insan.Manakala para guru adalah pihak yang
akan melaksanakan tujuan kea rah membangunkan modal insan yang berkualiti untuk
pemimpin Negara pada masa akan datang.
REFLEKSI
INDIVIDU
Bersyukur
kepada Tuhan kerana saya diberi peluang untuk mengikuti program ceramah
mengenai isu guru dan cabaran di bawah tajuk akta kanak kanak 2001 dan standard
guru Malaysia bersempana dengan kursus BIG ( Bina Insan Guru ) yang telah
diadakan di Dewan Hone IPG Kampus Kent,Tuaran pada 26 Sept 2014 lepas yang
disampaikan oleh Pn.Dayang Mayang Awang Abas dan En.Doti Asing yang mengambil
masa kira kira 4 jam.
Sebenarnya
saya memang menanti nantikan ceramah dan bengkel seperti ini kerana ia
memberikan banyak input yang berguna kepada kita disamping memberilan
pengalaman,kebaikan dan manfaat yang baru kepada kita.
Sememangnya seminar ini banyak memberikan impak positif
yang besar dalam diri saya sebagai seorang pendidik yang sentiasa beretika
social dan berprotokol dalam banyak aspek.Pertama sekali saya sedar bahawa
hidup berlandaskan agama yang kita percaya merupakan satu elemen yang penting
dalam hidup kita,kerana ia akan menjadi panduan kepada kita sepanjang
hayat.Kalau kita tidak mempunyai sebarang pegangan kepercayaan maka hidup kita
akan menjadi pasif,tiada hala tuju dan banyak cabaran dan gangguan dalam hidup
yang menyebabkan kita sentiasa resah dan gelisah.Kebanyakan yang berlaku
penderaan terhadap hidup kanak kanak adalah kerana kehidupan kita yang
mempunyai banyak masalah,sehingga segala masalah itu kita luahkan dalam diri kanak
kanak kecil yang tidak berdosa.Jadi pegangan agama merupakan penyuluh untuk
hidup kita yang lebih bermakna.
Selain
dari itu,saya juga sedar bahawa dasar dan prinsip serta latar belakang keluarga
yang sihat dan seimbang juga amat penting dalam pembentukan seorang insan yang
beretika social.Selepas mendengar ceramah yang disampaikan oleh Puan.Dayang
Mayang,saya dapat mempelajari bahawa ajaran agama dan kasih saying keluarga
merupakan unsur yang tidak dapat dipisahkan daripada pembentukan insan yang
beretika.Konsep kekeluargaan juga amat penting untuk membentuk sikap dan
peribadi kita dari kecil supaya kita tahu untuk menghargai kehidupan ,terutama
dalam mempelajari dan menangani hidup
kanak kanak kecil yang ada disekeliling kita.Apabila konsep kasih sayang kita
pelajari dari kecil maka tidak akan menjadi masalah kepada kita untuk pergi
kepada kumpulan yang lebih besar kerana kita kena bersikap beretika ketika
bersosial dengan orang ramai.
Sebagai
seorang guru yang beretika social juga kita hendaklah sentiasa mengawal tingkah
laku,pertuturan dan pemikiran kita pada kadar yang boleh disamakan dengan sikap
rendah diri agar kita dapat bergaul dengan orang lain dengan harmoni,tenteram
dan sejahtera tanpa sebarang prejudis dan bias terhadap orang lain.
Berpenampilan
yang sedarhana dan sempurna juga boleh mempamerkan sikap kita.Dalam konteks
ini,cara berpakaian akan mejelaskan peribadi kita kepada orang lain,begitu juga
dengan pertuturan,cara berkomunikasi dan cara berhubung dengan orang
lain.Seorang guru harus berpakaian secara impression walau pun kita berada di
luar masa persekolahan seperti pergi ke supermarket,membeli belah,pasar dan
sebagainya.Kita haruslah memakai pakaian mengikut norma dan peraturan yang
sudah ditetapkan.Ibarat kata orang dalam sesuatu acara apa pun atau dalam
perhubungan dengan sesiapa pun,yang tua dihormati,yang sebaya jaga kesantunan
kerana kita adalah cermin bagi setiap lapisan masyarakat terutama anak murid
kita.
Jadi
ternyata disini bahawa terlalu banyak manfaat yang telah saya dapat dalam
ceramah ini walaupun dalam masa yang singkat.Semua pengalaman dan dapatan yang
telah saya perolehi ini akan saya aplikasikan supaya menjadi seorang pendidik
yang lebih jitu dan serba boleh.Terima kasih sekali lagi kerana memberi saya
peluang untuk menyertai aktiviti ini.
Akhir
sekali, untuk menjadi seorang guru yang berjaya seseorang guru haruslah mampu
melakukan interaksi sosial yang berguna dengan masyarakat kerana guru berperanan
sebagai agen sosial dalam masyarakat selain menjadi rujukan disekolah. Tugas
guru ialah menggalakkan sosialisasi dalam masyarakat melalui didikan kepada
generasi baru yang penuh cabaran dan juga melalui integrasi merentasi
kurikulum, agama serta bangsa malah guru juga boleh menggantikan pemimpin
kerana kualiti kepimpinan dan sikap tanggungjawab yang terdapat pada seseorang
guru.
Ulasan
Catat Ulasan